
Kāpēc aptiekās atcelta senioru lojalitātes programma?
Ko nozīmē jaunais farmaceitu pakalpojums – zāļu lietošanas pārskats? Vai
farmaceits drīkstēs izsniegt recepšu zāles, ja nav receptes – uz šiem jautājumiem
TV24 raidījumā “Dienas personība ar Veltu Puriņu” atbild Latvijas
Farmaceitiskās aprūpes asociācijas izpilddirektore Kristīne Jučkoviča.
50 aptiekās Latvijā sācis darboties jauns farmaceitu pakalpojums – zāļu
lietošanas pārskats. Tas ir pilotprojekts, kas nozīmē, ka pacienti, kuriem ir
vismaz divas hroniskas saslimšanas un ir jālieto vismaz pieci recepšu
medikamenti, var saņemt farmaceita bezmaksas konsultāciju un individuālu
zāļu lietošanas pārskatu. “Ir pacienti, kuriem dažādi ārsti izrakstījuši dažādus
medikamentus, viņi tos lieto, bet nezina, ka, piemēram, aktīvā viela ir viena un
tā pati. Un tas nozīmē, ka cilvēks lieto dubultdevu,” skaidro Jučkoviča. “Tāpēc
ir šis pilotprojekts. Tikai kā farmaceita konsultācija, palīdzība pacientiem.
Nevienā brīdī farmaceits netaisās ņemt nost darbu ģimenes ārstam.”
Jučkoviča arī ieskicē nākamo pilotprojektu, kas varētu atvieglot ikdienu tiem
cilvēkiem, kuri sirgst ar hroniskām saslimšanām un kuriem katru dienu jālieto
medikamenti. Proti, ja cilvēkam nepieciešamas recepšu zāles, bet ir, piemēram,
svētku laiks, kad ārsts nav pieejams, viņš var lūgt farmaceitam izsniegt
nepieciešamo medikamentu, un farmaceitam, pārliecinoties e-vidē, ka pacients
šo medikamentu tiešām jau ilgstoši lieto, šādas tiesības būs dotas.
Ja šie pilotprojekti ir vērsti uz pacienta dzīves atvieglošanu, tad senioru
lojalitātes programmas likvidēšana aptiekās daudziem prieku sagrauj. Ja agrāk
pensionāriem bija iespēja iegādāties medikamentus ar atlaidēm, tad kopš zāļu
reformas šādas atlaides likvidētas. Kāpēc tā? Jučkoviča atbild lakoniski:
“Reformai ir savas sekas. Šajā gadījumā katrs aptieku uzņēmums ir izvērtējis,
ko un kā darīt. Nosauksim to par uzņēmējdarbību, kas tā arī ir, jo katram
farmaceitam jānopelna alga.”